close
王丹(1969年2月26日-),中国北京人,籍贯山东省鄄城县[1],中国民主运动领袖之一,是八九学生民主运动的学生领袖。六四前曾组织过悼念胡耀邦、撰文支持民主等活动,多次被中国政府逮捕入狱。后流亡至美国。



王丹生于北京,父母亲均为北大校友。父亲王宪曾是北大教师,母亲是王凌云。1987年9月从北京四十一中考入北京大学国际政治系政治学专业,1988年初随政治与行政管理系从国政系分出,1988年9月因为不喜欢国政系的必修课之一:高等数学,而转入该校历史系中国史专业 [2][3]。在校期间,主持“民主沙龙”,组织“当代社会问题研究社”,编辑《新五四》,《燕园风》等民办刊物,从事校园民主运动。他是高自联(北京高校学生自治联合会)的负责人。“八九民运”中期,在吾尔开希退下领导之后,由他领导学生,直至柴玲接手为止,是时任北大学生筹委会常委、北京市高校学生自治联合会常委、首都各界爱国维宪联席会议召集人,为绝食运动发起人之一,并曾经担任“保卫天安门广场指挥部”副总指挥。



1989年六四事件后,王丹被政府通缉,在当局全国通缉21名学生领袖名单上名列第一,但他并没有如其他民运人士一样往外国逃亡,而是留在中国国内四处躲藏。王丹在安徽亲友处短暂隐蔽后[4],觉得逃亡生涯不是他的性格所能容纳的,想回北京藏着[5]。抵京后台湾自立晚报派往大陆采访的记者黄德北打电话约王丹见面,被大陆国安部门监听发现 [6],同年7月2日在北京被捕,关押于秦城监狱。 1991年以“反革命宣传煽动罪”被判4年徒刑。1993年2月获释后继续在大陆从事政治反对派运动,筹集“互助捐款”资助政治犯家属,发起公民上书运动,并担任总部设于纽约的“中国人权”组织的理事。1995年5月21日,再次被捕,并于1996年10月30日以“阴谋颠覆政府罪”被中共当局判刑11年,,并在1996年以“阴谋颠覆政府罪”判11年,先后关押于北京半步桥看守所和辽宁锦州监狱。

[编辑] 流亡海外



入狱后,从1997年9月起,王丹家属数度写信给中国司法部,称王丹身体情况欠佳,除患有咽喉炎、胃病外,还长期头痛,亟待检查,希望能保外就医。中国政府在1998年美国总统克林顿访华前夕,以“出于人道主义考虑”为名,允许王丹“保外就医”,于4月19日将他递解往一班飞机前往美国底特律。在底特律一下飞机,王丹即到亨利福特医院接受身体检查,结果发现有三项疾病,即慢性支气管炎、胃痛以及牙齿的毛病需要治疗,而长期头痛则是由于视力持续下降所引起。2003年《TVBS周刊》发表文章称,王丹乃是因为谎称“患有严重脑部肿瘤”而获释,此说被王丹指为不实 [7] 。1998年海外对王丹获释的报导,大多称其保外就医理由为“咽喉炎、胃病和长期头痛”。[来源请求]



1998年7月进入哈佛大学就读,2001年6月10日获哈佛大学东亚系硕士学位。



2007年10月3日,其父母已在锦州监狱,也就是他先前被拘禁的地点,办妥了他的刑满释放手续[8]。



2008年4月30日,王丹向纽约中国总领事馆要求发还护照,以争取回国的权利[9]。王丹曾声称如果得不到官方的理会,计划于五月中旬展开绝食抗议活动。后因四川地震,忙于募捐救灾,取消活动。[10]



2008年6月5日取得哈佛大学历史暨东亚语言学博士学位[11]。



2009年6月4日前夕赴台,但由于中华民国总统马英九改变了扁政府对海外民运团体的政策,拒绝与王丹会见。王丹后对马政府与中国大陆改善关系后,却未能持续支持海外民主运动深感遗憾。2009年7月于台湾的国立政治大学台湾史研究所讲授"1950年代两岸国家暴力比较研究"相关课程[12]。

[编辑] 评价



到美国后王丹积极介入海外民运事业,曾任“中国人权”组织的理事;后因人道援助款使用等方面的分歧,与中国人权主席刘青决裂。王丹在2004年1月年度理事会之前,辞去理事会职务[13] 。在2004年1月的理事会上,“中国人权”组织的理事们才第一次得知,每年注入十万左右美元的人道援助基金,完全是由“中国人权”主席刘青个人掌控的。每年开支近三百多万美元,只有十万左右用于人道援助,60%以上用于薪水和办公费,其余又以合作项目、工作合同等形式在刘青领导的其他组织的成员之间进行利益分配。“中国人权”组织继王丹辞去理事会职务之后,又陆续有萧强、于浩成、王渝、丛苏、张伟国、郑心元、李晓蓉、童屹、黄默、方励之、郭罗基、林培瑞、刘宾雁、苏晓康等十多名颇具知名度和影响力的理事集体辞职 [14]。



他和魏京生共同被很多人誉为“民主斗士”,在海外持续推动中国民主化与中国人权运动。曾三次获提名诺贝尔和平奖,并获美国民主基金会人权奖,民主教育基金会“杰出民主人士”奖,万人杰新闻奖等多项奖项。



但中国政府及其支持者认为王、魏等人是国际反华势力的棋子。北京曾指责王丹等接受支持台独的陈水扁政府的秘密金钱资助[15]。王丹否认上述指责,称这是对他的诽谤,王丹表示:“在哈佛大学前后将近10年,前面8年与其他来自中国的留学生一样,都是拿的学校的奖学金,其中也包括燕京学社的奖学金;读硕士和博士,拿的都是学校的全额奖学金。这样的奖学金,不仅免缴学费,还发给一定数量的生活补助。学校奖学金不是没有期限的,所以我读博士的最后两年,是我自己用稿费收入自行支付的基本学费[16]”。

[编辑] 现况



王丹自2009年8月1日至2010年2月28日,到台湾国立政治大学担任客座助理教授,在台湾史研究所开授主题为“1950年代两岸国家暴力比较研究”的硕博士课程[17]。此前,于2008年10月至2009年6月以客座研究员身份前往英国牛津大学圣安东尼学院进修一年。2005年4月起任美国加州大学洛杉矶分校(UCLA)中国研究中心访问学者一年。2004年8月至2005年4月在台湾中央研究院近代史所访问研究。同时担任中国宪政协进会主席,《北京之春》杂志社社长,一九八九基金会理事长,“青年中国”主席,中华学人联谊会会长,国际组织“亚洲改革与民主联盟”(ARDA)执委会委员,《新闻自由导报》理事会理事,自由亚洲电台特约评论员,中央广播电台“台湾会客室-王丹时间”节目主持人,台湾澄社社员,台湾中华电视公司驻洛杉矶特约评论员,海外华文作家协会会员,独立中文作家笔会会员。为北美、港台多家媒体撰写专栏。曾为台北市驻市作家,并以“在夜雨中素描三首”获首届世界华文文学奖诗歌首奖。

[编辑] 王丹作品列表



* 《王丹狱中回忆录》

* 《王丹狱中家书》

* 《王丹观点》

* 《我们在写历史》

* 《丹程路》

* 《我在寒冷中独行》

* 《在夜雨中素描》

* 《我听见雨声》

* 《听风随笔》

* 《穿行在潮湿的记忆中》

* 《在梵高的星空下沉思》

* 《我异乡人的身份逐渐清晰》

* 《我与深夜一起清醒》

* 《不确定的时代》

* 《Chine Le Defi》(法文)

* 《我的青春岁月》

* 《我在哈佛的日子》

* 《我看美国的人文和自由》

* 《王丹访谈录》

* 《众弦寂静时的喧哗》





Wang Dan (Chinese: 王丹; pinyin: Wáng Dān; born February 26, 1969), a leader of the Chinese democracy movement, was one of the most visible of the student leaders in the Tiananmen Square protests of 1989. Wang holds a Ph.D. in history from Harvard University. From August 2009 to February 2010, Wang will teach cross-strait history at Taiwan's National Chengchi University, where he will be a visiting scholar.[1] Besides conducting research on related topics, Wang is still active in promoting democracy and freedom for China. He travels the world to garner support from overseas Chinese communities as well as from the general public at large.



Biography



Wang Dan was born in 1969. He was a student at Peking University faculty of history when he participated in the 1989 protest, though he actually had been involved in some political activities before the movement began, as he was organizing "Democracy Salons" in his own university. During the movement, he represented his own university to join the organizing body of the student movement. As a result, after the Tiananmen Massacre, he had immediately become the "most wanted" on the list of 21 fugitives issued, Wang went into hiding but was arrested in July 2 the same year, and sentenced to four years imprisonment in 1991. After being released on parole in 1993, he continued to write publicly (to publications outside of Mainland China) and was re-arrested in 1995 for conspiring to overthrow the Communist Party of China [2] and was sentenced in 1996 to 11 years.



Just before U.S. President Bill Clinton's China visit in 1998, Wang was released on medical parole and was flown to the United States for treatment due to faucitis, gastroenteritis, and head pains. In 2007 Wang's second sentence expired and he was officially "released" and the certificate was issued to his parents on Oct 2, 2007.[3]



Wang resumed his university study at Harvard University in 1998 and completed his master's in East Asian history in 2001. He earned his Ph.D. in 2008. He completed research on the development of democracy in Taiwan at Oxford University in 2009. He is currently the chairman of the Chinese Constitutional Reform Association.



Wang was interviewed and appeared in the documentary The Beijing Crackdown and the movie Moving the Mountain, about the Tiananmen Square protests. He also featured prominently in Shen Tong's book Almost a Revolution.



He was banned from setting foot on mainland China with his passport expiring in 2003. He attempted to visit Hong Kong in 2004, but was rejected. At that time he was invited by the Hong Kong Alliance in Support of Patriotic Democratic Movements in China to talk about politics ahead of the 15th anniversary of the June 4 crackdown.[2]



Wang Dan is on the Advisory Board of Wikileaks.

[edit] On China's Economic Development



Wang commented at a May 31, 2009, press conference in Toronto on the so-called "Beijing Doctrine": "For the sake of economic improvement, everything can be done, even killing people ... [such a doctrine shows that] the Tiananmen Massacre is still going on, only in different ways: it was the students' lives being taken physically in 1989, but it is the mind of the world being poisoned spiritually today."[4]
arrow
arrow
    全站熱搜

    moriekohler 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()